Det feta kapitalets pipa

För den som är det minsta intresserad av politik (eller hänger på Facebook) har det nog varit omöjligt att missa nyheten om någon gubbe med djurförbud som blivit representant för djurfrågor. Det är väl rätt jäkla uppenbart att jag tycker det är olämpligt, så mer än så tänker jag inte kommentera det.
Men vet ni vad som flugit de flesta equus sapiens över huvudet? Jo, diskussionen kring veterinärbesiktningar inom travsport är uppe igen. Oftast handlar det om att veterinären som ska hinna bedöma samtliga hästars skick, menar att det är omöjligt att göra ett gott jobb i den form vetkontrollerna sker idag.
Ni kanske aldrig varit på trav? Vet ni vad en veterinärkontroll på travet kan jämföras med? Tänk en klass på 15 hysteriska dagisbarn med damp, instängda i ett rum om 10x10 meter. Där har ni det. Försök nu avgöra vilka som rör sig lite ur rytm eller har på sig för trånga skor eller har ett sår på knäet eller tröjan bakochfram. Tror du det skulle gå bra? Nej, jag misstänkte väl det.
 
 
Men vet ni det än mer bisarra? Den här gången har alltså flera veterinärer sett en skada på en häst, men alla valt att ignorera det hela. Detta trots ett stort jäkla öppet sår. Förklaringen? "/.../skulle man titta så på alla, så kanske man inte hade så många hästar med i löpen, om alla skulle vara helt /.../ fria ifrån sådan här typ av vävnad*." Är det verkligen en hållbar sport då om det på fullaste allvar är svårt att få ihop fullsatta löp utan skadade hästar?
Och tränaren då? Vilken normalt funtat människa utsätter sin häst för eventuell fara? Tränaren menar att hästen "är helt enkelt frisk. /.../ Det är många olika veterinärer som kollat på honom, och alla tycker att det inte gör någonting."
Nej, travsport lär jag aldrig förstå mig på. Hur många besök jag än skulle göra i travstall eller på travbanor. För att inte nämna att det oändliga antaler diskussioner jag fört med travfolk inte resulterat i något annat än att jag placerar dem under samma fack som de flesta passionerade sadister**. Jag förstår inte heller de "bra travmänniskorna", för varför frivilligt beblanda sig i en korrupt och osäker sport?
Jag kräks. Ni vet sådär litegrann - sådär lagom att man känner smaken. Det är nästan en tillfredsställande känsla, om det inte vore för att någon*** kommer i kläm av hela den här cirkusen. Och inte är det de fullvuxna männen iförda clownkläder och brillor med bäst före-datum från 80-talet.
Men det här inlägget är inte bara till för att hacka på travsporten och veterinärkontrollerna där. Nej, nej! Här får alla sin beskärda del skit! Och veterinärer i allmänhet: De förtjänar det. För frågan är varför inte veterinärerna tar sitt yrke på större allvar än att de dansar efter det feta kapitalets pipa?
- Igor
 

* "sådan här typ av vävnad" = öppna sår.
** Passionerade sadister: Hästmänniskor som öppet raljerar om hur de ej ser fel i videor där hästar visar uppenbar smärta. De visar sig också i grupp där återkommande problem inom en sport diskuteras. Alltid försvarandes "sin" sport.
*** Hästen, såklart. 
Hästmemes, Åsikter | Travsport, Veterinärer | |
Upp