"Men du har ingen erfarenhet!"

Eller: Konsten att censuera kritik mot en sport
 

En jävligt udda egenhet bland hästmänniskor, det är att just deras gren skall försvaras med blod, svett och skrik. Du får inte kritisera skiten om du inte har erfarenhet av det. Trav, galopp, hunting, rodeo, saddlebred... Det spelar tamefan ingen jävla roll! Hästmänniskor är helt jävla beroende av att försvara en hel sport..! Hur kommer det sig? Om det nu är "några individer som gör så här fel", varför försvarar du hela sporten? Om du inte innerst inne ser bristerna i hela sporten som grundtanke - varför då ens hoppa in i diskussioner om ett specifikt klipp, där deltagande råkar utöva trav/galopp/barrel racing/whatever, och FÖRSVARA HELA SPORTEN?!
 
IT BLOWS MY MIND!
 

Jag menar... Det är så oanalyserade saker som slinker ut..! Om jag inte får kritisera dig för att du sliter din häst i munnen, i ett moment ni som team bevisligen inte klarar, bara för att jag själv inte utöver sporten... Vore det inte samma jävla sak som att du inte får kritisera politik, om du själv inte är politiker? Eller att du inte får ogilla kärnvapenkrig för att du själv inte utövat ett. Eller att du inte får yttra din åsikt om styckmord, för att du själv inte ägnar dig åt den fina lilla eftermiddagssysslan... "MEN DET ÄR FAN INTE SAAAAAMMA SAAAAAAAAAK!!!" Jo, det är ju det, min vän. Det är exakt samma sak! Har du tänkt steget längre? VARFÖR har den här personen, som kritiserar en hel sport/ett enstaka fall av misshandel som kan undvikas, inte ägnar sig åt "din" sport? Kan det vara så att personen inte har ett dyft jävla intresse av att delta i aktiviteter som den ogillar? Ungefär som att du inte skulle ta en tur ned för niagarafallet med en kanot, om du nu inte är intresserad av det.
Sen kan vi ju bli lite international
För av någon helt oerhört obegriplig anledning så är dessa tendenser ÄN starkare bland amerikanska hästfolket. Här försvaras det saker såsom jaktkandar. Där försvaras mule bit. Här försvaras hoppning. Där försvaras saddlebred-tävlingar. Och på tal om detta med saddlebreds och gångartstävlingar... Är det inte en enda jävel som är högt aktiv som tycker att det är lite skevt att sko, sätta vikter och mixtra med hästens ben för att den är gångartshäst..? Alltså..!
 IT BLOWS MY MIND!

Jag kan verkligen inte förstå det! Hur kan du ta en gångartshäst... Tävla dessa... I tävlingar, framtagna för att avgöra vilken om har finast steg... Tillåta modifieranger såsom viktboots, kedjor, platåskor... För att sedan avla på vinnarna. MED TANKEN ATT UTVECKLA DEN NATURLIGA GÅNGARTEN?!
 
*samma gif som tidigare*
 
När jag klarar inte dessa jävla puckon! Jag skulle nog fair n' square kunna säga att jag har en allergi mot dem. "Doktorn, jag behöver piller."
"Jaha? Mot vadå?"
"Hästfolk." 
"Nu får du nog förklara litet bättre..."
"Åh, mestadels de som försvarar allt som om det vore heligt."
 
Nä, "din" jävla sport är inte helig. Nä, jag kommenterar inte den här videon på en häst som rycks i munnen och piskas om vartannat, för att den råkar ha en westernsadel på sig. Nä, jag tycker inte att jag behöver ha tävlat rodeo för att se att den här hästen som går omkull inte är världens lyckligaste när den här bildserien tas. Nä, jag behöver inte ha tränat travhästar för att anse att det är sjukt att det är vitt normalisterat att bruka frätande linimenter "för attt öka blodcirkulationen". NÄ, JAG TYCKER INTE ATT DET HANDLAR OM ENSTAKA INDIVIDER I VISSA FALL! SLUTA SÄTTA ORD I MIN MUN SOM JAG INTE STÅR FÖR..!
*andas ut*
För att återgå till saken: Jag tycker alltså att det inte handlar om individen alla gånger. Jag tycker faktiskt att vissa sporter är helt jävla genomruttna i grunden. Föråldrade. Vidriga. Inhumana.
En dag vill jag rida DIG över en äng med metall i din mun och piska över din röv.
Så, då var det sagt!
Som en vacker liten dikt..! Ska nog satsa på poesi ändå...
- Igor
Allmänt | |
#1 - - Emelie:

Kul blogg ni har!
Kan behövas en liten droppe av aggressioner och raka svar i dessa debatter också :-)

Svar: Ja, en stor portion skitarga hippies skadar inte!- Igor
hippiebloggen.blogg.se

Upp